תפריט סגור

איך מומלץ לעצב גן ילדים חדש?

שוחח עם ילדך כגננת, בקר במספר גנים ושוחח עם המנהל או הגננת לפני קבלת החלטה. בכל הנוגע לעיצוב גני ילדים, עיצוב כיתות, תכנון הגנים ועוד, זכרו שהילדים הם הלקוחות שלכם וחייב להתאים את זה בול במידות.
כאשר מנסים לעצב מהתחלה או מחדש גן ילדים או כיתה, עליכם לקחת בחשבון את צרכי הילדים ומטרותיהם . עם זאת, בעת תכנון או עיצוב מחדש של חלל כיתתי או גן ילדים, חשוב לקחת בחשבון גם את הלוגיסטיקה, האסתטיקה, הארגון והתאמת הצרכים של כל הילדים באותו חלל.

 

למרות שילדים לומדים בעיקר באמצעות משחק, חשוב גם לתכנן מקומות למפגשים קבוצתיים או אירועים גדולים. מורים מארגנים קורסים, מספקים חומרים ומתכננים אינטראקציות כדי לתמוך בלמידה ובתחומי העניין של הילדים.

חלל מותאם אישית – גן ילדים חדש

כיתה מעוצבת היטב תעסיק את הילדים במשחק מתאים ותסייע במניעת התנהגויות לא רצויות ולא בטוחות כגון קפיצה או ריצה.

 בעת עיצוב גן ילדים, החלל חייב להיות בטוח וכן נגיש לילדים לחקור בחופשיות ללא סיכון של דברים חדים או מכשולים שונים. בכיתת הגן יש להתקין ציוד בטיחות מסויים כמו ערכת עזרה ראשונה, מטפים, צעצועים וחומרים בטיחותיים לילדים, מחצלות קצף, שולחן עם קצוות רכים ומגן אצבעות.

 

גני הילדים של היום 

יש כיום גני ילדים מכל הסוגים, עולמות תוכן שונים, צבעים חזקים ועוד צעדים אופנתיים שהחליטו להכניס בעיצוב הגן. מעבר לזה, שילוט ותצוגות שונות של לוחות מודעות, רהיטים ורצפות צבעוניות שנועדו (ככל הנראה) לעורר את דמיונם של ילדים. הטכנולוגיה והשדרוג של תחום המתקנים וגני השעשועים עשתה פלאים לתחום עיצוב גני ילדים. בחצרות גני ילדים רבים,  יש גג ענק המהווה אזור משחקים אינסופי בו הילדים יכולים לרוץ ולשחק ואין גבולות למה שעוד אפשר לייצר ולתכנן. ישנם אדריכלים וחברות שעוסקות בדיוק בתחום זה ומומלץ להתייעץ עימם ולהגיע לרמת הסיפוק שחלמתם עליה בעת תכנון ראשוני של הגן. אותם חברות ידעו להתאים עבורך את סוגי מתקני חצר לילדים, ריהוט לגן, בחירת הצבעים וכל המעטפת הכוללת של גן ילדים חדש.

 

מרחב המשחקים וחשיבותו

המרחב נועד  להתאים את הילדים לאבולוציה של התוכן החינוכי המאפשר גם לתלמידים לחקור וללמוד מסביבתם, כן, אפשר בכל גיל להתאים את מה שצריך.  חללים פרטיים קטנים ברחבי הגן הם אחד מעקרונות העיצוב של גן הילדים ויוצר עניין רב וסקרנות בקרב הילדים. כל זאת יכול להתקיים אם המעצבים הבטיחו גישה לשפע של אור טבעי וזרימת אוויר טובה בכל חדר כדי להתאים לאוריינטציות השונות ולמשמעות של כל פינת משחק, למידה או מחקר.

במקרים רבים, חלוקת החלל הושפעה מאור השמש הזמין, אזורי לימוד מוארים היטב ואזורי השינה חשוכים יותר, על הכל חושבים לפני והתוצאות מדהימות. יש למשל גן שהוקם כמעבדה המאפשרת חקר וסקרנות וקראו לו גן מדע ומחקר ויש עוד רעיונות רבים. לכן, צוות העיצוב ארגן והפיץ קווי מחזור המחברים בין כל חדרי הגן המאחדים את כל אזורי המסדרונות לחלל לימודים גדול.

יצירת מרחב אידיאלי לילדים

ישנם גורמים נוספים שעוסקים ביצירת המרחב האידיאלי לילדים. כדי להשיג גישה הוליסטית זו, מעצבים חייבים לקיים אינטראקציה עם ילדים ומבוגרים כאחד.  

עיצוב הגג הפנימי בצבעים שונים

גן ילדים יכול גם להיות מעוצב כמו מגרש משחקים אינסופי, עם עצים שצומחים ממש דרך החדרים, עצים מפלסטיק ועוד אופציות רבות שאפשר לשים בחצר ופנים הגן. ילדים מפיקים את המרב מהסביבה הקסומה שנוצרת רק עבורם. צבעים אקספרסיביים ופרחים שובבים נמצאים לעתים קרובות בעיצוב חדר ילדים מודרני ואפשר לבצע את זה גם בגני ילדים, ממש כמו שמעצבי פנים בוחרים לבתים פרטיים.

עיצוב כיתות הגן ופינות הלימוד

חשוב לדעת שצבעים שונים מגדירים משמעויות ומצבי רוח שונים. זה לא העיקרון המרכזי בעקרונות העיצוב של גני הילדים, אך אנו שואפים להשפעה חיובית על הסביבה. צורות אורגניות, רמות שונות של גינות ומרחב המחובר לטבע, שבו ניתן לשפר את האוורור הצידי, ניצול מירבי של אנרגיית השמש יוצר סביבה משחקית ובטוחה בה ילדים יכולים לשחק וללמוד יותר זמן ושקטים לזמן ארוך.

עם זאת, הגל החדש הזה של חדרי ילדים בחלל פתוח נועד לשים את המשחק במרכז תשומת הלב. ישנם עקרונות חשובים של עיצוב כיתות גן לשיפור הלמידה של הילדים.  הנה כמה רעיונות כלליים שיש לקחת בחשבון בעת ​​תכנון סביבת גן ותחומי עניין מרכזיים בכיתה כדי להקל על הלמידה.

תמיכה של הורים ומורים שאכפת להם 

ילדיכם יראו את הגן ובית הספר כמקום למידה מהנה, מוגן ונפלא. באופן אידיאלי, הגן יהווה היכרות חלקה עבור הילדים להיכנס לבית לגן, מכיוון שהוא מניח את הבסיס לשאר החינוך שלו. כיתות לגיל הרך מספקות לילדכם את ההזדמנות ללמוד ולתרגל את המיומנויות החברתיות, הרגשיות, פתרון הבעיות והלמידה הבסיסיות שבהן ישתמשו בבית הספר בעתיד הקרוב. שנה בגן מעניקה לילדכם אפשרות ללמוד סבלנות ויכולת לסירוגין, שיתוף והקשבה לכל כישורי הלמידה החברתיים והרגשיים של אחרים, אשר ישמשו לאורך כל שנת הלימודים ואילך.

תלמידים הלומדים בתכניות לגיל הרך מוכנים טוב יותר לבית הספר ופחות סביר שיזוהו כבעלי צרכים מיוחדים בבית ספר יסודי מאשר ילדים שלא היו בגן, מחקרים מראים כי תוכניות לגיל הרך שמראות את ההשפעות החיוביות החזקות ביותר מעסיקות מחנכים מאומנים היטב, משתמשות בתוכניות מתאימות התפתחותית ומאפשרות מספיק זמן לתלמידים ללמוד.  תכניות ממשלתיות לגיל הרך בקנה מידה גדול, המראות כי ילדים הלומדים בתכניות אלו מוכנים טוב יותר לבית הספר ומשיגים הצלחה אקדמית משמעותית בעתיד מאשר ילדים שאינם עברו שיעורי בסיס כבר בגן הילדים ובהכנה של בית הספר היסודי.